روغن‌های مفید را بشناسید

 

منوي ويژه روغن هاي خاص و خواص آنها

روغن‌هاي مفيد را بشناسيد

حذف روغن از رژيم غذايي نه ممكن است و نه منطقي، بنابراين شايد اگر كمي بيشتر از خواص روغن‌ها بدانيم دست‌مان براي انتخاب بازتر باشد به همين دليل به شما پيشنهاد مي‌كنيم به سمت روغن هاي مفيد برويد

با شنيدن كلمه روغن، نخستين چيزي كه به ذهن هر كسي راه پيدا مي‌كند، چربي و به‌دنبال آن چاقي است. اين درحالي است كه روغن‌هايي هم وجود دارند كه نه تنها مضر نيستند بلكه مصرف آنها به حفظ سلامت بدن هم كمك مي‌كند. تا جايي كه حتي استفاده از روغن‌هاي مفيد در پخت غذاها به‌خصوص روغن‌هايي كه ميزان كمي چربي اشباع شده دارند، باعث كاهش كلسترول و حتي در برخي موارد جلوگيري از سرطان مي‌شود ضمن اينكه به جذب بهتر ويتامين‌هاي E وD هم كمك مي‌كنند. بنابراين به جاي حذف روغن‌ها بهتر است با انواع و خواص مفيدشان آشنا شويم و به‌موقع و به‌جا آنها را مصرف  كنيم.

روغن گردو

روغن گردو: بهترين گزينه براي سالاد

روغن گردو با كلي خواص بي‌شمار از روغن‌هاي اوليه و اصلي  بهترين گزينه براي سالاد است كه مي‌توانيد براي پخت و پز انواع غذاها روي آن حساب كنيد. روغن گردو كه از قديم براي پختن غذاها مورد استفاده قرار مي‌گرفته روغني است به رنگ زرد روشن و (طلايي) كه داراي طعم مطبوع و ملايم است. ماده اصلي اين روغن گردوست كه داراي امگا3، اسيد آلفالينولئيك، منيزيم، پتاسيم و ويتامين E است. 15 درصد از چربي‌هاي گردو از نوع چربي‌هاي غيراشباع و مفيد براي سلامت قلب هستند. ضمن اين‌كه اين نوع چربي، پايين آورنده كلسترول بد  و افزايش‌دهنده كلسترول خوب‌است. البته حق با شماست حتما كمتر نام اين روغن به گوش‌تان خورده و حتي كمتر آن را در قفسه‌هاي فروشگاه‌هاي مواد‌غذايي ديده‌ايد. اين به‌دليل قيمت بالاي اين روغن است. روغن گردو با وجود همه خاصيت‌هايي كه دارد عمرش كوتاه است و اگر قرار است از آن استفاده كنيد بايد حتما آن را در يخچال نگهداري كنيد. بهترين شيوه مصرف روغن گرد و به‌صورت سرد و روي انواع سالادهاست با اين حال شما مي‌توانيد از اين روغن به‌صورت گرم‌در پخت انواع غذاها هم استفاده كنيد.

روغــن زيتـون

محافظ زخم معده

روغن زيتون يكي از روغن‌هاي خوراكي طعم‌دار بوده و معمولا با بو همراه است البته برخي از روغن‌هاي زيتون به‌صورت كاملا تصفيه شده و بدون بو به بازار عرضه مي‌شوند. فرقي نمي‌كند كه طرفدار روغن زيتون طعم‌دار يا تصفيه شده باشيد، مهم جا دادن اين روغن پرخاصيت در سبد غذايي روزانه شماست. نقش روغن زيتون در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي از مدت‌ها پيش اثبات شده است. روغن زيتون منبع غني چربي‌هاي اشباع نشده است كه براي حفظ سلامت قلب و عروق كارسازند. بيماري‌هاي قلبي به‌طور عمده در اثر واكنش اكسيژن در بدن و راديكال‌هاي آزاد و وجود كلسترول بد به‌وجود مي‌آيند. از قرار معلوم در روغن زيتون نوعي آنتي اكسيدان وجود دارد كه سلول‌هاي قرمز خون را از صدمه ديدن محافظت مي‌كند. روغن زيتون داراي نوعي ماده است كه نقش مهمي در محافظت از سلول‌هاي خوني كه مستعد آسيب‌هاي اكسيداتيو هستند، دارد. به اين ترتيب كه مصرف 25 سي‌سي يعني 2 قاشق غذاخوري روزانه به‌مدت يك هفته سبب كاهش چشمگير كلسترول و افزايش آنتي‌اكسيدان‌هاي خون مي‌شود.  روغن زيتون، نه تنها روغني است كه توسط معده بسيار خوب جذب مي‌شود بلكه عملكرد محافظتي براي معده هم دارد و اين ارگان را از زخم و التهاب محافظت مي‌كند. اين روغن ترشح صفرا و هورمون‌هاي لوزالمعده را افزايش مي‌دهد و بهتر از هر دارويي از اين 2 عضو محافظت مي‌كند. روغن زيتون به خاطر همين خاصيت مي‌تواند از تشكيل سنگ‌هاي كيسه صفرا هم جلوگيري كند.

روغـن ســـويا

بدون كلسترول

روغن سويا همان‌طور كه از نامش پيداست، يك روغن گياهي است كه از سويا به دست مي‌آيد. روغن سويا به خاطر فوايد زيادي كه براي سلامت دارد مدتي است در شمار روغن‌هاي محبوب و پرطرفدار قرار گرفته است. معمولا از اين روغن در تهيه سالاد و سس مايونز استفاده مى‌شود. اين روغن گياهى مقدار كمى اسيدهاى چرب اشباع شده دارد و عارى از كلسترول است، با وجود اين تمام چربى‌هاى ضرورى را دارد بنابراين احتمال خطرات قلبى را كاهش مى‌دهد و انعطاف رگ‌هاى خونى را زياد مى‌كند. روغن سويا به‌دليل نداشتن كلسترول براى همه افراد به‌خصوص افراد چاق، سالخورده و با فشارخون بالا موثر است.اين روغن ميزان زيادي اسيد چرب امگا3 دارد  و منبع خوبي براي ويتامين E به شمار مي‌رود و ميزان زيادي اسيد چرب غيراشباع دارد.

مصرف روغن سويا  براي سرخ كردن اصلا مناسب نيست.

روغـن كــانولا

گزينه مناسب  سرخ كردني

اين روغن، يك روغن چند كاره است و البته سوگولي سرآشپزهاي معروف دنيا. طعم خاص اين روغن عطر و بوي ويژه‌اي به غذا مي‌دهد اما مهم‌تر از همه اين‌ها روغن كانولا در كنار طعم خوشمزه و بافت نرم و سبكي كه دارد، محافظ عملكرد قلب است. از اين روغن براي پختن، سرخ‌كردن و تهيه انواع سس، دسر و سالاد مي‌توانيد استفاده كنيد. نقطه دود آن 220 درجه سانتي‌گراد است. در اثر حرارت، خاصيت آن ديرتر تغيير مي‌كند و هيچ‌گونه پراكسيد مواد مضري توليد نمي‌كند و نمي‌سوزد. بنابراين در مصرف آن هيچ‌گونه محدوديتي نداريد چون روغن كانولا ميزان زيادي چربي اشباع نشده دارد و مصرف آن در كاهش بيماري‌‌هاي قلب و عروق معجزه مي‌كند.در مقايسه با روغن معمولي، مصرف روغن كانولا به صرفه‌تر هم هست چون مي‌توانيد چند بار از آن استفاده كنيد آن هم بدون اينكه تغيير رنگ و بويي داشته باشد. اين روغن در برابر نور مقاوم است و تغييرات پراكسيدي‌آن در مقايسه با روغن‌‌هاي ديگر تقريبا صفر است.

روغن كانولا ميزان زيادي چربي اشباع نشده دارد و مصرف آن در كاهش بيماري‌‌هاي قلب و عروق معجزه مي‌كند

روغــــن ذرت

براي درمان آكنه

روغن ذرت بوي ملايمي دارد بنابراين براي افرادي كه نسبت به بوي روغن‌ها حساسند انتخاب بسيار مناسبي است. اين روغن از نظر تغذيه، ارزش غذايي بالايي دارد. جوانه روغن ذرت غني از امگا3 كه يك اسيد چرب ضروري است و اسيد لينولئيك‌است. علاوه بر همه اين موارد خوردن روغن ذرت ميزان جذب كلسترول را بيش از 25درصد كاهش مي‌دهد. به همين دليل است كه بيماران قلبي كه مشكل كلسترول خون هم دارند قلبي‌اي كه تا حد زيادي تابع كلسترول خون هستند با خوردن روغن ذرت به ميزان قابل توجهي به سمت بهبود پيش مي‌روند. روغن ذرت جدا از نقشي كه در سلامت قلب دارد در رفع مشكلات پوستي هم بسيار موثر است. اسيدهاي لينولئيك و آراشيدونيك در اين روغن ضمن نقل و انتقال چربي‌ها در بدن، در كاهش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي پوستي مثل آكنه و اگزما هم بسيار موثر هستند. روغن ذرت در برابر اكسيداسيون پايداري زيادي دارد، بنابراين به سادگي مي‌توانيد از آن براي پختن، سرخ‌كردن و حتي همراه با سالاد استفاده كنيد. يادتان باشد، روغن ذرت ويتامين  Eفراواني دارد ضمن اين‌كه اسيد چرب غيراشباع امگا6 موجود در دانه اين روغن هم بسيار قابل توجه است. ضمن اين‌كه ماندگاري اين روغن بسيار طولاني است؛ 12 تا 24 ماه، چون روغن ذرت فاقد رنگدانه كلروفيل است؛  كلروفيل عمل اكسيداسيون در برابر نور را تسريع مي‌كند.

روغن بادام زميني

مناسب چربي خون

روغن بادام زميني به‌خاطر عطر و بوي خاص و منحصر به فردش طرفداران خاص خودش را دارد. روغن بادام زميني سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاست بنابراين در جلوگيري از انواع سرطان به‌خصوص سرطان سينه بسيار موثر است همچنين اين روغن ملين و رفع‌كننده يبوست است. روغن بادام زميني از روغن‌هاى سبك و مرغوب است و تقريبا 25درصد پروتئين دارد. اين روغن را مي‌توانيد به‌طور خالص يا مخلوط با روغن زيتون مصرف كنيد. روغن بادام زمينى به خاطر داشتن ويتامين f و فقدان كلسترول خالص براى افرادى كه چربى‌ خون‌شان زياد است، بسيار مفيد است و از بروز بيمارى آتروا سكلروز  يا جمع شدن چربى در جدار شريان‌ها پيشگيرى مي‌كند. روغن بادام زميني در برابر حرارت بسيار مقاوم است و خواص خودش را از دست نمي‌دهد به همين دليل مي‌توانيد براي سرخ‌كردن و پختن انواع غذاها روي آن حساب كنيد.

از اين روغن مي توانيد براي سرخ كردن و پختن انواع غذا ها استفاده كنيد چون اين روغن در برابر حرارت، مقاوم است

دسته بندی : پزشکی و سلامت
نویسنده : ناصری (مدیر)
آمار مطلب : 1442 بازدید
تاریخ ارسال مطلب : ۱۰ اسفند ۱۳۹۱

یک دیدگاه بنویسید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

سایت هر روز آپدیت می شود. با عضویت در خبرنامه سایت، مطالب جدید هر روز به ایمیل شما فرستاده می شود. لطفا ایمیل خود را در فیلد پایین وارد نمایید...

راهنمای عضویت در خبرنامه (تصویری)

برای عضویت ایمیل خودتون رو وارد کنید

  • تبلیغات متنی
  • تبلیغات متنی

Page Ranking Tool